گزارش سمپوزیوم "بررسی اهمیت و جایگاه زبان مادری" از طرف انجمن علمی-دانشجویی زبان و ادبیات کردی و نشریه ی فرهنگی، ادبی و اجتماعی هونه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه کردستان، سمپوزیوم "بررسی اهمیت و جایگاه زبان مادری" از طرف انجمن علمی-دانشجویی زبان و ادبیات کردی و نشریه فرهنگی، ادبی و اجتماعی هونه روز پنج‌شنبه اول اسفندماه ۱۳۹۸ در تالار گوران دانشکده ی زبان و ادبیات دانشگاه کردستان برگزار شد.
در این سمپوزیوم پس از خوش‌آمدگویی و نمایش تقویم پژوهشی فعالیت‌های انجمن توسط احسان میرکی، دبیر انجمن، دکتر بخیتار سجادی مدیر گروه زبان و ادبیات کردی دانشگاه کردستان سخنرانی آغازین را تحت عنوان "زبان، سوبژکتیویته و هویت: رویکردی التقاطی" ارائه دادند.

پس از آن چهار پنل علمی برگزار شد که در هرکدام از آن‌ها چندین سخنرانی علمی ارائه دادند و  زبان مادری از دیدگاه‌های متفاوت بررسی شد.

پنل اول تحت عنوان "زبان مادری از منظر زبانشناختی" و به یادبود دکتر محمدصدیق مفتی‌زاده و با ریاست اقای آوات برگزار شد. در این پنل دکتر یادگار کریمی به عنوان سخنران اول سخنرانی خود را تحت عنوان "تنوع زبان کردی و آینده زبانی" ارائه داد و بر سر این موضوع که باید تمام گویش‌های زبان کردی حفاظت شوند تاکید داشتند و همچنین خاطر نشان کردند که نباید برای استاندارد‌سازی زبان کردی خود را از گویش‌های دیگر بی‌بهره سازیم.
دکتر مهدی سجادی سخنرانی خود را تحت عنوان "حق زبانی در کردستان" ارائه دادند  در این سخنرانی به نقد از چگونگی رفتار با گویش هورامی در جامعه و به خصوص در دانشگاه و مدارس پرداختند.
سعید کرمی به عنوان سخنران سوم' سخنرانی خود را تحت عنوان "زبان کردی و مشکل دستور وام‌دهی" ارائه داد و گفتند که ترجمه‌های عجولانه و اشتباه باعث شده تا نوعی وام‌دهی دستوری باب شود و به کلی راه را برای وام‌دهی اشتباه باز کرده است.

پنل دوم تحت عنوان "زبان مادری در آموزش و پرورش مناطق کردنشین" به ریاست پنل مهین فرهنگیان و سخنرانی احمد شبانی و دکتر فریبا نامداری برگزار شد.
احمد شبانی سخنرانی خود را تحت عنوان "بررسی جایگاه اقوام ایرانی در اسناد بالادستی جمهوری اسلامی ایران" ارائه داد و به این نکته اشاره کرد که اقداماتی که در وزارت آموزش و پرورش انجام شده است به هیچ وجه جای دلخوشی ندارد و اختصاص دادن درس ازاد در مدارس هیچگونه خدمتی به زبان‌های قومی و به ویژه زبان کردی نکرده است. 
سخنران دوم این پنل دکتر فریبا نامداری بود که گزارشی از فعالیت‌های آموزش و پرورش کردستان در خصوص تدریس زبان مادری ارائه داد و اضافه کرد در بسیاری از مدارس'  ساعاتی که به درس ازاد اختصاص دارد در کردستان به تدریس زبان کردی پرداخته میشود که نتیجه‌ی مطلوبی هم در بر داشته و این کار روند رو به جلو دارد صحبت کرد.
در پایان سخنان ایشان نیز ویدیویی از روند آموزش زبان کردی در مدارس استان پخش شد که از طرف مهمانان سمپویزیوم به عنوان قدمی مهم از آن یاد شد و خاطر نشان شد که در آینده نتیجه‌های بسیار بهتری حاصل خواهد شد.

پنل سوم در یادبود دکتر امیر حسن پور با شرکت آقای عدنان حسینی و دکتر محمد رحیمیان با ریاست پنل آقای رضا شجیعی  برگزار شد.
در این پنل عدنان حسینی درباره "زبان مادری و توسعه" سخنرانی کرد و درباره این موضوع که آموزش زبان مادری تا چه حد به توسعه یک کشور کمک می‌کند تاکید کرد.

در این پنل دکتر محمد رحیمیان سخنرانی خود را تحت عنوان " زبان مبنایی معرفتی برای فهم جهان" ارائه داد.
آخرین پنل این سمپوزیوم تحت عنوان "زبان مادری از منظر روانشناختی و علوم تربیتی" به یاد دکتر عبدالرحمان ذبیحی برگزار شد. رییس پنل دکتر یدالله پشابادی بود و دکتر احمد سهرابی به عنوان سخنران اول صحبت های خود را تحت عنوان " یک جهان، دو مغز، چند زبان: خوانشی روانشناسانه" ارائه داد. آقای حسن غریبی دومین سخنران اخرین پنل سمپوزیوم بود که تاثیر گزاری زبان بر جهانبینی انسان را مورد بررسی قرار داد.

برنامه ی این سمپوزیوم ساعت 18 به پایان رسید.
منبع:کانال گروە ادبیات فارسی


مشخصات

  • جهت مشاهده منبع اصلی این مطلب کلیک کنید
  • کلمات کلیدی منبع : زبان ,دکتر ,کردی ,مادری ,سخنرانی ,ارائه ,زبان مادری ,زبان کردی ,عنوان زبان ,ادبیات کردی ,اجتماعی هونه ,سمپوزیوم بررسی اهمیت ,دکتر فریبا نامداری ,گزارش سمپوزیوم بررسی
  • در صورتی که این صفحه دارای محتوای مجرمانه است یا درخواست حذف آن را دارید لطفا گزارش دهید.

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین مطالب این وبلاگ

محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما

آخرین وبلاگ ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

املاک مهارت های نرم SOFT SKILLS server78 Kelsey بنتونیت بهبود کیفیت و اعتبار بخشی ملی اخبار سایت بلگ بیست David Heather